1. Apakah perbezaan antara “Lindungi Wang Anda” dan “Kembangkan Kekayaan Anda”?
Lindungi Wang Anda menawarkan pilihan pelaburan yang lebih selamat, terdiri daripada pilihan pelaburan berikut:
✓ Dana Pasaran Wang ✓ Sukuk & Bon ✗ Aset Campuran ✗ Ekuiti
Sila ambil perhatian bahawa walaupun pelaburan “selamat” mempunyai risiko. Sentiasa maklum, pelbagaikan dengan bijak, dan buat keputusan yang berpengetahuan untuk melindungi pelaburan anda.
Kembangkan Kekayaan Anda menawarkan pilihan pelaburan yang lebih berisiko, terdiri daripada berikut:
✗ Dana Pasaran Wang ✗ Sukuk & Bon ✓ Aset Campuran ✓ Ekuiti
2. Bagaimanakah saya boleh melabur dalam dana?
Anda boleh melabur dalam dana dengan mengikuti langkah-langkah di bawah:
[Beli dana baharu]
Langkah 1: Pergi ke halaman “Saya” > Dompet Saya > Pilih “ShopeePay” Langkah 2: Pilih “Lihat Semua” Langkah 3: Lain-lain > Pilih “ShopeePay Invest” Langkah 4: Pengguna akan diarahkan ke Halaman ShopeePay Invest > Pilih “Melabur Sekarang” Langkah 5: Pilih “Cari Dana” Langkah 6: Pergi ke halaman "Pasaran/Market" Langkah 7: Pilih “Dana” pilihan anda Langkah 8: Masukkan Amaun untuk dibeli > Tandakan kotak T&S > Pilih “Beli” Langkah 9: Masukkan PIN 6-digit Langkah 10: Transaksi sedang diproses
[Beli lebih banyak dana pegangan]
Langkah 1: Pergi ke halaman “Saya” > Dompet Saya > Pilih “ShopeePay” Langkah 2: Pilih “Lihat Semua” Langkah 3: Lain-lain > Pilih “ShopeePay Invest” Langkah 4: Pergi ke halaman "Pasaran/Market" Langkah 5: Pengguna akan diarahkan ke Halaman ShopeePay Invest > Pilih dana untuk ditambah pelaburan Langkah 6: Pilih “Beli Lagi” Langkah 7: Masukkan Amaun untuk dibeli > Tandakan kotak T&S > Pilih “Beli” Langkah 8: Masukkan PIN 6-digit Langkah 9: Transaksi sedang diproses
3. Apakah kaedah pembayaran yang diterima untuk pelaburan saya?
Kaedah pembayaran yang diterima disenaraikan seperti berikut:
Baki dompet e-Wallet ShopeePay (Baki Boleh Dipindah sahaja iaitu tambah nilai melalui Perbankan Internet, Kad Debit dan Pemindahan DuitNow sahaja)
Akaun Bank (Hanya Akaun Bank milik anda, akaun bersama tidak dibenarkan)
4. Bagaimanakah saya tahu harga belian saya?
Dana biasanya menggunakan harga hadapan atau sejarah untuk mengira harga seunit bagi pesanan. Asas penetapan harga sesuatu dana ditentukan oleh syarikat pengurusan aset dan dinyatakan dalam prospektus dana tersebut.
Untuk dana yang menggunakan harga hadapan, harga seunit untuk pesanan hanya akan diketahui selepas pesanan dibuat, biasanya satu atau dua hari bekerja kemudian. Harga seunit sebenar akan dimaklumkan kepada anda setelah pesanan selesai.
Untuk dana yang menggunakan harga sejarah, harga seunit akan diketahui semasa transaksi dibuat dan dipaparkan di halaman butiran dana.
Jika transaksi dibuat sebelum jam 2:00 petang pada Hari Bekerja, transaksi akan diproses pada hari yang sama, menggunakan NAV seunit yang terpakai untuk Hari Bekerja tersebut.
Jika transaksi dibuat selepas jam 2:00 petang pada Hari Bekerja, transaksi akan diproses pada Hari Bekerja berikutnya, menggunakan NAV seunit yang terpakai untuk Hari Bekerja berikutnya.
5. Adakah terdapat jumlah pelaburan minimum?
Ya, jumlah pelaburan minimum untuk kebanyakan dana yang tersedia di ShopeePay Invest ialah RM10.
6. Adakah terdapat jumlah pelaburan susulan minimum?
Ya, jumlah pelaburan susulan minimum untuk kebanyakan dana yang tersedia di ShopeePay Invest ialah RM10.
7. Mengapa status transaksi saya tertera “Tertunda” selepas berjaya membuat pembayaran untuk pelaburan saya?
Transaksi yang dihantar melalui platform memerlukan masa untuk disahkan dan diselesaikan.
Jika transaksi dibuat sebelum jam 2:00 petang pada Hari Bekerja, transaksi akan diproses (iaitu dihantar kepada iFAST dan syarikat pengurusan aset) pada hari yang sama.
Jika transaksi dibuat selepas jam 2:00 petang pada Hari Bekerja, transaksi akan diproses (iaitu dihantar kepada iFAST dan syarikat pengurusan aset) pada Hari Bekerja berikutnya.
Selepas menyelesaikan pembayaran untuk melanggan dana, unit pelaburan anda dijangka akan dikreditkan ke akaun anda dalam tempoh T+5 Hari Bekerja daripada pembayaran berjaya dibuat. Sebaik sahaja unit pelaburan berjaya dikreditkan ke akaun anda, anda akan dapat melihat kemas kini pemegangan anda dengan melihat Aset anda.
8. Mengapa transaksi Beli saya tidak berjaya?
Kemungkinan sebab bagi isu semasa proses pelaburan termasuk memindahkan dana daripada akaun bank FPX yang tidak didaftarkan atas nama anda, kegagalan langkah pengesahan portal bank (seperti memasukkan log masuk atau Kata Laluan Sekali sahaja yang tidak sah), tidak memenuhi keperluan yang diperlukan, atau gangguan sambungan dengan Aplikasi Shopee anda. Jika anda menghadapi sebarang isu ini, sila cuba lagi kemudian atau ambil langkah yang diperlukan untuk menyelesaikan masalah tersebut.